Kilka wskazówek dotyczących kompozycji w fotografii
Odpowiednia kompozycja jest fundamentem każdego zdjęcia. Poniżej przedstawimy kilka wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć ten aspekt fotografii i znacznie poprawić technikę uzyskiwania dobrych ujęć.
Prostota
Jedną z najbardziej podstawowych zasad jest wzajemne oddziaływanie elementów w kadrze oraz ich liczba. Decyzja co należy uwzględnić, a co pozostawić. Zwykle wiele osób chce upchnąć na zdjęciu jak najwięcej ciekawych rzeczy naraz. Jednak myśląc o kompozycji, powinieneś być bardziej ostrożny i zastanowić się, co jest ważne, a co nie. Wiele z najbardziej wyrazistych fotografii ma proste, ale efektowne kompozycje. Ilość ważnych elementów na zdjęciu jest ograniczona, co pozwala skupić wzrok widza na tym, co najważniejsze, a nie doszukiwać się istoty ujęcia w chaosie przedmiotów.
Zasada trójpodziału.
Zasada trójpodziału to najprostsza i najbardziej podstawowa zasada dobrej kompozycji, która jest łatwa do nauczenia przez początkujących i chętnie stosowana przez profesjonalistów. Istotą tej metody jest mentalne narysowanie dwóch linii pionowo i dwóch poziomo w kadrze, które dzielą go na trzy równe sekcje wzdłuż obu osi (w sumie dziewięć sekcji w całym kadrze). Następnie ustawiamy wyobrażoną ramę tak, aby istotne elementy obrazu znalazły się na liniach lub na ich przecięciach. Niekoniecznie dopasowanie musi być dokładne, wystarczy, że umieścimy je odpowiednio blisko. Ta zasada jest bardzo prosta, ale niezwykle skuteczna. Na przykład, w przypadku krajobrazu, ustaw linię horyzontu wzdłuż dolnej linii. Na portrecie skomponuj kadr tak, aby oczy znajdowały się na przecięciu górnej linii z pionowymi liniami.
Kompozycja krajobrazowa.
Efektywnie wykorzystuj kompozycję podczas fotografowania krajobrazów. Wrażenie na zdjęciu w dużej mierze zależy od kompozycji i struktury. Najpierw zadaj sobie pytanie, co dokładnie chcesz sfotografować. Woda, góry w oddali, horyzont, wschód słońca czy skały na pierwszym planie? Na czym dokładnie chcesz się skupić? Stosuj zasadę trójpodziału i staraj się wykorzystywać różnorodność. Obecność interesującego pierwszego planu nadaje krajobrazowi głębię i skalę oraz zwraca uwagę na elementy zdjęcia, którym chcemy nadać wyższy priorytet.
Linie.
Linie to jeden z najskuteczniejszych sposobów na stworzenie emocjonalnego przekazu. Linie poziome i pionowe nadają obrazowi pewien rygor i wyraźną strukturę. Natomiast zakrzywione linie tworzą relaksujący efekt. Zastanów się, gdzie zaczyna się i kończy każda linia zawarta na ujęciu. Także do podkreślenia głównego obiektu zawartego w kadrze można użyć linii, tak aby przesuwające się po nich spojrzenie, trafiało właśnie na niego. Drogi, rzeki, szyny, druty, ogrodzenia – wiele rzeczy i obiektów może stać się liniami, które możesz użyć na zdjęciu.
Kształty
Gdy zrozumiesz rolę linii i sposób ich działania w kompozycji, zaczniesz także zauważać i wykorzystywać kształty. Spróbuj trochę oderwać się od tematu i docenić kształt elementów w kadrze. Ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób są ze sobą powiązane. Trójkątne i kwadratowe kształty są łatwiejsze do znalezienia i przekazania niż miękkie, zaokrąglone formy. Nie mówimy o konkretnych obiektach – kształt może wyrażać owalne jezioro lub wyspa drzew na środku pola, a także połączenie kilku obiektów, które tworzą trójkąt itp. Używanie kształtów na ujęciach może wzmocnić efekt końcowy, przykuwając uwagę widza.
Kontrast
Gdy zrozumiesz, czym jest główny temat Twojego zdjęcia, spójrz na jego kontekst i otoczenie. Uświadom sobie jakie kolory dominują, zwróć uwagę na fakturę i oświetlenie. Jeżeli dostrzegasz kontrasty, podkreśl tę różnicę, aby wzmocnić efekt wizualny i wyeksponować główny temat. Przykładów może być wiele – jasny jesienny liść na szarych kamieniach, mała rączka dziecka w dłoni matki, gładka szklana kulka na szorstkiej powierzchni itp.
Wolna przestrzeń.
Ważne jest, aby odpowiednio docenić przestrzeń wokół głównego tematu. Podczas pracy z małymi pojedynczymi obiektami istnieje chęć sfotografowania go tak dużego, jak to tylko możliwe, aby maksymalnie wypełnić nim kadr. Sztuczka polega jednak na tym, że wrażenie może być silniejsze, jeśli postąpisz przeciwnie, pozostawiając wokół niego wolną przestrzeń, zwłaszcza jest to istotne jeśli kontrastuje ona z samym obiektem. Dlatego przed naciśnięciem spustu migawki spróbuj trochę pobawić się rozmiarem i otoczeniem obiektu w kadrze i wybierz najkorzystniejszą opcję.